Skip to main content

Waarom we de strijd tegen terreur verliezen

Eerst enkele feiten: De afgelopen twee jaar stierven er in de EU 280 mensen bij in totaal 8 terroristische aanvallen. Gemiddeld sterven er in België alleen al meer dan 700 mensen per jaar in verkeersongevallen. Topdoodsoorzaak in de EU zijn hart- en vaatziekten, met in 2013 zo’n 2,5 miljoen slachtoffers, gevolgd door kanker met zo’n 1,3 miljoen doden. Ruwweg geschat is het verkeer zo’n 200 keer dodelijker dan terrorisme, en een ongezonde levensstijl is met grote voorsprong de allergrootste ‘terrorist’, met vele duizenden doden meer op haar geweten.
De belangrijkste doodsoorzaken in de EU (aantal doden jaarlijks per 100 000 inw.). Terrorisme is nergens te bespeuren. 

Toch is het terrorisme dat vandaag het debat in media en politiek lijkt te beheersen. Waarom? Ten eerste is het natuurlijk makkelijker om je te keren tegen een externe vijand dan je eigen verantwoordelijkheid te moeten erkennen in een ‘slachtpartij’ waar je zelf dagelijks aan deelneemt. Neen, het is veel veiliger verkeersongevallen en hartziekten te beschouwen als ‘triest’ en al je onvrede te richten op een paar gekke moslims. (Voor de eenvoud van dit stuk zullen we het maar niet hebben over hoe het Westen mee verantwoordelijk is voor het scheppen van de historisch-culturele condities die tot terrorisme leiden, dat is voer voor een ander stuk.)
Het punt dat ik echter vooral wil maken is dat het grootste gevaar van terrorisme niet schuilt in de doden die het veroorzaakt, maar vooral in – de naam zegt het zelf – de terreur. Terrorisme heeft als doel om ons bang te maken, en daar is het – helaas – in geslaagd. Terreur leidt tot haat, angst en verdeeldheid, en als deze emoties de bovenhand krijgen in de samenleving, en media en politici er vrolijk op inspelen, dan zijn de gevolgen niet te overzien. Zoals Yoda zegt: ‘Angst is het pad naar het Duister. Angst leidt tot woede. Woede leidt tot haat. Haat leidt tot lijden.’

Trumps 'moslimban': krachtdadig of kortzichtig?
Verhitte gemoederen zorgen ervoor dat we kortzichtige beslissingen nemen, beslissingen die op het eerste zicht krachtdadig lijken, zoals grenscontroles, soldaten, mensen uit bepaalde landen bannen, of mensen het land uitzetten, maar bij nader inzien absoluut geen sluitende oplossingen zijn – alsof zoiets al zou bestaan (het is sterk de vraag of een van de voorbije terreuraanslagen voorkomen geweest was met de genoemde maatregelen). Verhitte gemoederen zorgen ervoor dat we niet op zoek gaan naar de dieper liggende oorzaken van onze problemen, en dat we vergeten de vraag te stellen: ‘Hoe komt het dat bepaalde leden van onze samenleving er zoveel afkeer tegenover ontwikkelen dat ze, in godsnaam, willekeurig burgers vermoorden?’


Maar verhitte gemoederen leiden vooral tot meer verhitte gemoederen, en vormen zo een ideale voedingsbodem voor meer terrorisme. En laat dat nu net zijn wat de terroristen willen. Haat, woede en verdeeldheid – indien de vrije loop gelaten – leiden alleen maar tot meer haat, woede en verdeeldheid. We hebben geen confrontatie zoekende media en politici nodig, maar vooral meer bezonnenheid en standvastigheid, en een beetje gezond verstand. We mogen ons niet uit het lood laten slaan door de terroristen en hen ons (links of rechts, seculier of gelovig, christen of moslim) tegen elkaar laten opzetten, daar hebben enkel zij baat bij. De grootste terreur is niet de terreur op onze luchthavens, kerstmarkten of treinstations, maar wel de terreur in onze harten. Zoals we nu bezig zijn, zijn we echter de strijd tegen deze terreur aan het verliezen.

Comments

Popular posts from this blog

Humanity 2.0 - 10 Principles for a Compassionate Society

Great news! I co-authored a book, and it finally got published! It is called Humanity 2.0 - 10 Principles for a Compassionate Society . I wrote it together with Aviram, the founder of Sadhana Forest , the community in India where i lived for 7 years. In a nutshell, it is a book about the vision and values behind Sadhana Forest. It offers an in-depth discussion of the ideals of Aviram and his family, on which he built Sadhana Forest and which he has been putting into practice for over 20 years. So it is not a book about Sadhana Forest as such, but about how to create an inclusive and compassionate life and community, in terms of parenting, education, health, economics, community etc. Quite broad and ambitious! The book is based on Aviram's experience, combined with a lot of research.  What was my role in the birthing of this book? When i came to Sadhana Forest, i always felt so inspired to hear Aviram talk, and i wanted everyone to be able to receive his wisdom. I approached Av...

What's the matter with foreign aid? (1) Development as colonialism

This is the first part of a three part critique of our aid and development model. This first part of this essay is a brief look into the historical context of our current development paradigm. (1) I grew up believing that something changed after WWII, there had been a global awakening, and the start of a period marked by international collaboration and respect for human rights, advanced by such historic achievements as the founding of the United Nations, the Universal Declaration of Human Rights and the independence of former colonies. Based on these new foundations, there would be a steady progress towards, peace, freedom and equality, thanks to a process called 'development'. I am a bit older now, and have worked for nearly 7 years in this field of development. My optimism has faded, and I am starting to fear it may have been a naive childhood illusion. Has anything really fundamentally changed? Development as we know it today started after the second World War. At the end of...

From the River to the Sea

  A song for Palestine From the river to the sea Lord, someone hear our plea Sometimes it feels like we will drown The tides keep pulling us down We are awash in a flood of pain That keeps falling down like rain Is there no ship, to sail away Towards the dawn of a new day? From the river to the sea One day we will be free We will walk hand in hand Return to our motherland From the river to the sea Wallah, this land is holy When we’re made whole as one A new day will have begun For this river is made of tears shed over 76 years Flowing into a dead sea Can we stay afloat in this misery? Oh water, wash over these lands And wipe the bloodstains of our hands We’ll sleep peacefully in the lion’s den The olive tree will grow again From the river to the sea We still hold the key To break free from these chains We will rise again From the river to the sea Lord have mercy on me When love will reign There’ll be an end to all our pain From the river to the sea Wallah, listen to me Together let...