Skip to main content

Waarom we de strijd tegen terreur verliezen

Eerst enkele feiten: De afgelopen twee jaar stierven er in de EU 280 mensen bij in totaal 8 terroristische aanvallen. Gemiddeld sterven er in België alleen al meer dan 700 mensen per jaar in verkeersongevallen. Topdoodsoorzaak in de EU zijn hart- en vaatziekten, met in 2013 zo’n 2,5 miljoen slachtoffers, gevolgd door kanker met zo’n 1,3 miljoen doden. Ruwweg geschat is het verkeer zo’n 200 keer dodelijker dan terrorisme, en een ongezonde levensstijl is met grote voorsprong de allergrootste ‘terrorist’, met vele duizenden doden meer op haar geweten.
De belangrijkste doodsoorzaken in de EU (aantal doden jaarlijks per 100 000 inw.). Terrorisme is nergens te bespeuren. 

Toch is het terrorisme dat vandaag het debat in media en politiek lijkt te beheersen. Waarom? Ten eerste is het natuurlijk makkelijker om je te keren tegen een externe vijand dan je eigen verantwoordelijkheid te moeten erkennen in een ‘slachtpartij’ waar je zelf dagelijks aan deelneemt. Neen, het is veel veiliger verkeersongevallen en hartziekten te beschouwen als ‘triest’ en al je onvrede te richten op een paar gekke moslims. (Voor de eenvoud van dit stuk zullen we het maar niet hebben over hoe het Westen mee verantwoordelijk is voor het scheppen van de historisch-culturele condities die tot terrorisme leiden, dat is voer voor een ander stuk.)
Het punt dat ik echter vooral wil maken is dat het grootste gevaar van terrorisme niet schuilt in de doden die het veroorzaakt, maar vooral in – de naam zegt het zelf – de terreur. Terrorisme heeft als doel om ons bang te maken, en daar is het – helaas – in geslaagd. Terreur leidt tot haat, angst en verdeeldheid, en als deze emoties de bovenhand krijgen in de samenleving, en media en politici er vrolijk op inspelen, dan zijn de gevolgen niet te overzien. Zoals Yoda zegt: ‘Angst is het pad naar het Duister. Angst leidt tot woede. Woede leidt tot haat. Haat leidt tot lijden.’

Trumps 'moslimban': krachtdadig of kortzichtig?
Verhitte gemoederen zorgen ervoor dat we kortzichtige beslissingen nemen, beslissingen die op het eerste zicht krachtdadig lijken, zoals grenscontroles, soldaten, mensen uit bepaalde landen bannen, of mensen het land uitzetten, maar bij nader inzien absoluut geen sluitende oplossingen zijn – alsof zoiets al zou bestaan (het is sterk de vraag of een van de voorbije terreuraanslagen voorkomen geweest was met de genoemde maatregelen). Verhitte gemoederen zorgen ervoor dat we niet op zoek gaan naar de dieper liggende oorzaken van onze problemen, en dat we vergeten de vraag te stellen: ‘Hoe komt het dat bepaalde leden van onze samenleving er zoveel afkeer tegenover ontwikkelen dat ze, in godsnaam, willekeurig burgers vermoorden?’


Maar verhitte gemoederen leiden vooral tot meer verhitte gemoederen, en vormen zo een ideale voedingsbodem voor meer terrorisme. En laat dat nu net zijn wat de terroristen willen. Haat, woede en verdeeldheid – indien de vrije loop gelaten – leiden alleen maar tot meer haat, woede en verdeeldheid. We hebben geen confrontatie zoekende media en politici nodig, maar vooral meer bezonnenheid en standvastigheid, en een beetje gezond verstand. We mogen ons niet uit het lood laten slaan door de terroristen en hen ons (links of rechts, seculier of gelovig, christen of moslim) tegen elkaar laten opzetten, daar hebben enkel zij baat bij. De grootste terreur is niet de terreur op onze luchthavens, kerstmarkten of treinstations, maar wel de terreur in onze harten. Zoals we nu bezig zijn, zijn we echter de strijd tegen deze terreur aan het verliezen.

Comments

Popular posts from this blog

Happiness is overrated

  A plea for lives built on ethics I don’t seek for happiness.  I don’t bother about whether I am happy or not.  I do what I feel as true and good and I don’t care about whether it brings happiness or unhappiness.  Only the mediocre mind seeks for happiness.  A truly cultured mind seeks for higher values like truth, beauty and goodness and it will seek it even if it leads to much pain and suffering.    Albert Einstein Personal happiness seems the ultimate goal for many in modern society. However, this is a very individualistic value. In a world filled with injustice, we too easily ignore our conscience, which may well be the reason so many of us are unhappy. Let's try to refocus our lives on living ethically and virtuously, and we may find this may end up giving us a much more profound kind of happiness. True happiness is not an individual, but a collective and a moral matter. The cult of the individual It seems like our Western society today is o...

Meditation: A Practice of Privilege?

  I have been meditating regularly for about ten years now. I have attended and facilitated meditation groups and retreats, in various places in Europe, North America, and Asia, in different (mostly Buddhist-inspired) traditions. I feel very fortunate to have had the opportunity to do so and have experienced great benefits from this practice. However, one thing has kept bothering me all those years. The Buddha claims – and I deeply believe – that his teaching can liberate all beings, yet when I join meditation groups, I often see myself surrounded by rather socially privileged people (just like myself 1 ). W hy does (Buddhist-inspired) meditation in the West seem to attract mainly an academically educated, 2 (upper) middle class audience? Is meditation not relevant for other social groups, or is there something else at play here? (I will focus on class privilege in this article. Gender and white privilege fall beyond its scope. I believe others  to be far better qualified th...

What's the matter with foreign aid? (1) Development as colonialism

This is the first part of a three part critique of our aid and development model. This first part of this essay is a brief look into the historical context of our current development paradigm. (1) I grew up believing that something changed after WWII, there had been a global awakening, and the start of a period marked by international collaboration and respect for human rights, advanced by such historic achievements as the founding of the United Nations, the Universal Declaration of Human Rights and the independence of former colonies. Based on these new foundations, there would be a steady progress towards, peace, freedom and equality, thanks to a process called 'development'. I am a bit older now, and have worked for nearly 7 years in this field of development. My optimism has faded, and I am starting to fear it may have been a naive childhood illusion. Has anything really fundamentally changed? Development as we know it today started after the second World War. At the end of...