Skip to main content

Beste mannen, wij zijn geen jagers meer - Oproep tot kwetsbaarheid en intimiteit

Gisteren bekende één van mijn beste vriendinnen mij dat ze als kind seksueel misbruikt is geweest. In navolging van de opschudding rond Harvey Weinstein kwamen vrouwen over heel de wereld met hun verhalen over aanranding naar buiten en het ziet ernaar uit dat we met Bart De Pauw nu ook onze eigen Harvey Weinstein hebben. Het voelt zowaar als het begin van een revolutie. Echter, dit is slechts het begin. Als we echt naar een duurzame verandering willen, dan moeten wij als mannen ook grondig nadenken over hoe we omgaan met seksualiteit en intimiteit.
Wat is echte intimiteit? En wat staat haar in de weg?
Ik geef toe, ook ik heb vrouwen niet altijd respectvol behandeld. Vanaf ik mijn puberteit kwam, en zeker in mijn studententijd, maakte mijn (mannelijke) omgeving mij duidelijk dat ik vooral zoveel mogelijk moest ‘scoren’, en als ik dat niet deed, was ik een seut of een loser. Dezelfde boodschap kreeg ik mee uit liedjes (lees: Amerikaanse hiphop), reclame en Hollywoodfilms. De gedachte van de man als jager, zit nog altijd zeer diep in onze cultuur. Nochtans liggen de tijden van de jager-verzamelaar al duizenden jaren achter ons.
Dat dit beeld van de man als (seksueel) jager nog altijd zo sterk leeft is een zeer triest feit, niet alleen omdat het leidt tot de gekende schunnige opmerkingen, handtastelijkheden en erger, maar ook omdat het een echte relatie tussen man en vrouw in de weg staat. Relaties zijn gebaseerd op vertrouwen, intimiteit en dus ook wederzijdsheid. Geen pussygrabbing komt ook maar in de buurt van de ware schoonheid die zich daarin ontwikkelt. Helaas is dat laatste niet wat in reclamespotjes verkondigd wordt.
Deze focus op snelle bevrediging van genot – waar heb ik dat nog gehoord over onze maatschappij? –komt volgens mij grotendeels voort uit angst en onzekerheid. Ik besef nu bij mezelf ook dat, als ik in het verleden te bruusk was met mijn avances, dat eigenlijk kwam omdat ik bang was om afgewezen te worden. Ik accepteerde mezelf niet zoals ik was, en was bang dat geen vrouw dat zou doen, dus nam ik maar mijn toevlucht tot ‘jachtig’ machogedrag. Eerlijk communiceren over mijn gevoelens, daar had ik nooit van gehoord, dat was vast iets voor homo’s.
Als we iets aan deze situatie willen veranderen, gaan we als man moeten leren om ons kwetsbaar op te stellen. Niet langer krampachtig seks najagen, maar beseffen dat echte intimiteit pas komt als twee mensen open durven zijn tegenover elkaar over wie ze zijn en wat ze van elkaar willen en elkaar daarin ontmoeten, en bovenal, dat niets mooier en krachtiger is dan dergelijke echte intimiteit.
Ik zou daarom niet alleen alle vrouwen willen oproepen om met hun verhalen over aanranding naar buiten te komen, maar ook al mijn medemannen om na te denken over intimiteit en kwetsbaarheid, over hoe ‘jagergedrag’ dit perverteert, en bovendien, hoe we dit nog steeds in cafés en op tv’s overheersende patroon kunnen doorbreken.

Comments

Popular posts from this blog

Happiness is overrated

  A plea for lives built on ethics I don’t seek for happiness.  I don’t bother about whether I am happy or not.  I do what I feel as true and good and I don’t care about whether it brings happiness or unhappiness.  Only the mediocre mind seeks for happiness.  A truly cultured mind seeks for higher values like truth, beauty and goodness and it will seek it even if it leads to much pain and suffering.    Albert Einstein Personal happiness seems the ultimate goal for many in modern society. However, this is a very individualistic value. In a world filled with injustice, we too easily ignore our conscience, which may well be the reason so many of us are unhappy. Let's try to refocus our lives on living ethically and virtuously, and we may find this may end up giving us a much more profound kind of happiness. True happiness is not an individual, but a collective and a moral matter. The cult of the individual It seems like our Western society today is obsessed with being happy. Not only

Meditation: A Practice of Privilege?

  I have been meditating regularly for about ten years now. I have attended and facilitated meditation groups and retreats, in various places in Europe, North America, and Asia, in different (mostly Buddhist-inspired) traditions. I feel very fortunate to have had the opportunity to do so and have experienced great benefits from this practice. However, one thing has kept bothering me all those years. The Buddha claims – and I deeply believe – that his teaching can liberate all beings, yet when I join meditation groups, I often see myself surrounded by rather socially privileged people (just like myself 1 ). W hy does (Buddhist-inspired) meditation in the West seem to attract mainly an academically educated, 2 (upper) middle class audience? Is meditation not relevant for other social groups, or is there something else at play here? (I will focus on class privilege in this article. Gender and white privilege fall beyond its scope. I believe others  to be far better qualified than me to

What's the matter with foreign aid? (1) Development as colonialism

This is the first part of a three part critique of our aid and development model. This first part of this essay is a brief look into the historical context of our current development paradigm. (1) I grew up believing that something changed after WWII, there had been a global awakening, and the start of a period marked by international collaboration and respect for human rights, advanced by such historic achievements as the founding of the United Nations, the Universal Declaration of Human Rights and the independence of former colonies. Based on these new foundations, there would be a steady progress towards, peace, freedom and equality, thanks to a process called 'development'. I am a bit older now, and have worked for nearly 7 years in this field of development. My optimism has faded, and I am starting to fear it may have been a naive childhood illusion. Has anything really fundamentally changed? Development as we know it today started after the second World War. At the end of