Skip to main content

We are the world

Over nationalisme en het einde van de globalisering

Brexit, Trump, Wilders, Le Pen, moslimbannen, islamofobie, ‘post-truth’, populisme, verrechtsing en verruwing, elk nieuwsbericht vandaag de dag lijkt wel één van deze termen te bevatten. De wereld lijkt in brand te staan. Wat is er aan de hand? Welke orde kunnen we vinden in deze schijnbare chaos? En wat kunnen we eraan doen?
Internationale eenheid of particularisme,
wat zal uiteindelijk voor het meeste veiligheid zorgen?

Eén van de dingen die mij het meest opvalt achter al deze mogelijk zorgwekkende verschijnselen, is een sterke reactie tegen de globalisering. De afgelopen eeuw is de wereld enorm veel kleiner geworden. Dankzij vliegtuig en internet is de wereld – letterlijk – binnen handbereik. De geschiedenis gaat echter altijd in slingerbewegingen en de slinger lijkt nu de andere kant op te bewegen. Media en migratie stellen ons elke dag bloot aan de ‘grote boze wereld’. Hierdoor vindt er een Copernicaanse revolutie plaats: we zijn niet langer het centrum van ons universum. Dit is zeer confronterend. Als je wereld niet groter is dan je eigen dorp of land, dan is alles duidelijk gestructureerd. Trek je die wereld open dan bestaat het gevaar dat je onbeduidend wordt en verdwijnt in de chaos. Après moi, le déluge.
Het is in deze context dat we de huidige heropleving van nationalisme moeten begrijpen. Het is een reactie tegen de globalisering. In een wereld die niet meer de hunne lijkt te zijn, waar ze geen controle meer over hebben, plooien mensen zich terug op zichzelf. Dit is een soort van oerpsychologische beschermingsreflex. Verdeeldheid komt voort uit angst. In de angst hun identiteit te verliezen, zoeken mensen naar manieren om deze terug bevestigd te zien. Ze gaan op zoek naar hun ‘eigen waarden en normen’ en zetten zich af tegen wat als ‘vreemd’ beschouwd wordt.[1]
Nationalisme gaat daarom ook altijd samen met een meer autoritaire vorm van gezag. In een wereld die ervaren wordt als chaotisch, zoeken mensen houvast in sterke leiders die hen een gevoel van orde kunnen geven en terug duidelijk de grenzen trekken tussen ‘wij’ en ‘zij’.[2] Een ander aspect van nationalisme is het voorop plaatsen van de nationale politieke agenda. De internationale politiek wordt aanzien als onoverzichtelijk, soms zelfs ronduit vijandig, en mensen hebben het gevoel dat ze geen rol van betekenis meer spelen. Enkel de ideologie van de natiestaat kan nog orde scheppen in de barbarij. Dit verklaart fenomenen als de Brexit en Trumps America First-politiek.

Geert Wilders: nationalisme als houvast in een wereld
die steeds meer chaotisch lijkt?

Dat gezegd zijnde, hoe kunnen we de slinger weer de andere kant op doen keren? We mogen niet bij de pakken neerzitten. We moeten ingaan tegen de angst en het pessimisme en mensen het gevoel geven dat ze wel  degelijk een rol te spelen hebben in het wereldplan, dat ze zich kunnen engageren en de wereld verbeteren. In plaats van een nationale identiteit, hebben we nood aan een identiteit die grenzen overstijgt, aan sterke verhalen en instituties die ons verbinden in ons gemeenschappelijk menszijn. We hebben nood aan een EU, een NAVO en internationale verdragen die verdergaan dan het pragmatische en het eigen gewin, maar bakens willen zijn van mensenrechten, internationale samenwerking en universeel menszijn.[3] We hebben sterke wereldleiders nodig die – letterlijk en figuurlijk – hun eigen grenzen durven overstijgen. We hebben niet meer bureaucraten nodig, niet meer geklaag van ‘linkse intellectuelen’, maar vooral meer dichters, filosofen en spirituele leiders genre Dalai Lama of Paus Franciscus, idealisten en dromers die ingaan tegen het defaitisme, ons in onze harten raken en ons eraan herinneren dat we allemaal broeders en zusters zijn en terug doen zingen als weleer: 





[1] Dit gebeurt bijvoorbeeld door zich af te zetten tegen (conservatieve tendenzen binnen) de islam. De ironie van de geschiedenis wil natuurlijk dat de verspreiding van deze meer conservatieve tendenzen binnen de islam zelf een vorm is van het herbevestigen van de eigen identiteit ten aanzien van het Westen.
[2] Eén onderzoek wijst uit dat één van de meest kenmerkende eigenschappen van Trumpstemmers een hang naar autoritair gezag is.
[3] En dan heb ik het nog niet over het economische aspect van de globalisering. Veel mensen hebben, zeker sinds de financiële crisis, het gevoel dat de internationale markten vooral in het voordeel spelen van multinationals, venture capitalists en offshore belastingparadijzen, en dat de kleine man de dupe wordt van schaalvoordeling en lagelonenlanden. Dit verklaart bijvoorbeeld Trumps economisch isolationisme.

Comments

Popular posts from this blog

Humanity 2.0 - 10 Principles for a Compassionate Society

Great news! I co-authored a book, and it finally got published! It is called Humanity 2.0 - 10 Principles for a Compassionate Society . I wrote it together with Aviram, the founder of Sadhana Forest , the community in India where i lived for 7 years. In a nutshell, it is a book about the vision and values behind Sadhana Forest. It offers an in-depth discussion of the ideals of Aviram and his family, on which he built Sadhana Forest and which he has been putting into practice for over 20 years. So it is not a book about Sadhana Forest as such, but about how to create an inclusive and compassionate life and community, in terms of parenting, education, health, economics, community etc. Quite broad and ambitious! The book is based on Aviram's experience, combined with a lot of research.  What was my role in the birthing of this book? When i came to Sadhana Forest, i always felt so inspired to hear Aviram talk, and i wanted everyone to be able to receive his wisdom. I approached Av...

What's the matter with foreign aid? (3) Towards collaborative aid

In the first part of the essay, we sketched the economical and political historic background of the current aid system. In the second part, we looked at things in the current NGO-based aid system that are not quite optimal. In the final part, I will start addressing solutions, based on my own experience. What does impactful, effective NGO work look like? We should focus on a paradigm of collaborative, community-based aid, rather than aid delivery. How to create good conditions for people? An impactful paradigm is grassroots and not top-down. Local people should be co-creators, who, with the support of aid agencies, move towards becoming more independent and self-sustaining. Aid oughtn't be ‘pushed’ on local people. The Listening Project talks about a ‘collaborative aid system’.(1) You could also call it a community-based approach, where you strengthen local communities by building strong ties with them and giving them the support that really need. You achieve this by taking your ...

What's the matter with foreign aid? (1) Development as colonialism

This is the first part of a three part critique of our aid and development model. This first part of this essay is a brief look into the historical context of our current development paradigm. (1) I grew up believing that something changed after WWII, there had been a global awakening, and the start of a period marked by international collaboration and respect for human rights, advanced by such historic achievements as the founding of the United Nations, the Universal Declaration of Human Rights and the independence of former colonies. Based on these new foundations, there would be a steady progress towards, peace, freedom and equality, thanks to a process called 'development'. I am a bit older now, and have worked for nearly 7 years in this field of development. My optimism has faded, and I am starting to fear it may have been a naive childhood illusion. Has anything really fundamentally changed? Development as we know it today started after the second World War. At the end of...