Over nationalisme en het einde van de globalisering
Brexit, Trump, Wilders, Le Pen, moslimbannen, islamofobie, ‘post-truth’, populisme, verrechtsing en verruwing, elk nieuwsbericht vandaag de dag lijkt wel één van deze termen te bevatten. De wereld lijkt in brand te staan. Wat is er aan de hand? Welke orde kunnen we vinden in deze schijnbare chaos? En wat kunnen we eraan doen?Internationale eenheid of particularisme, wat zal uiteindelijk voor het meeste veiligheid zorgen? |
Eén van de dingen die mij het
meest opvalt achter al deze mogelijk zorgwekkende verschijnselen, is een sterke
reactie tegen de globalisering. De afgelopen eeuw is de wereld enorm veel
kleiner geworden. Dankzij vliegtuig en internet is de wereld – letterlijk – binnen
handbereik. De geschiedenis gaat echter altijd in slingerbewegingen en de
slinger lijkt nu de andere kant op te bewegen. Media en migratie stellen ons elke
dag bloot aan de ‘grote boze wereld’. Hierdoor vindt er een Copernicaanse
revolutie plaats: we zijn niet langer het centrum van ons universum. Dit is
zeer confronterend. Als je wereld niet groter is dan je eigen dorp of land, dan
is alles duidelijk gestructureerd. Trek je die wereld open dan bestaat het
gevaar dat je onbeduidend wordt en verdwijnt in de chaos. Après moi, le déluge.
Het is in deze context dat we de
huidige heropleving van nationalisme moeten begrijpen. Het is een reactie tegen
de globalisering. In een wereld die niet meer de hunne lijkt te zijn, waar ze
geen controle meer over hebben, plooien mensen zich terug op zichzelf. Dit is een
soort van oerpsychologische beschermingsreflex. Verdeeldheid komt voort uit
angst. In de angst hun identiteit te verliezen, zoeken mensen naar manieren om
deze terug bevestigd te zien. Ze gaan op zoek naar hun ‘eigen waarden en normen’
en zetten zich af tegen wat als ‘vreemd’ beschouwd wordt.[1]
Nationalisme gaat daarom ook
altijd samen met een meer autoritaire vorm van gezag. In een wereld die ervaren
wordt als chaotisch, zoeken mensen houvast in sterke leiders die hen een gevoel
van orde kunnen geven en terug duidelijk de grenzen trekken tussen ‘wij’ en ‘zij’.[2]
Een ander aspect van nationalisme is het voorop plaatsen van de nationale
politieke agenda. De internationale politiek wordt aanzien als onoverzichtelijk,
soms zelfs ronduit vijandig, en mensen hebben het gevoel dat ze geen rol van
betekenis meer spelen. Enkel de ideologie van de natiestaat kan nog orde
scheppen in de barbarij. Dit verklaart fenomenen als de Brexit en Trumps America First-politiek.
Geert Wilders: nationalisme als houvast in een wereld die steeds meer chaotisch lijkt? |
Dat gezegd zijnde, hoe kunnen we de
slinger weer de andere kant op doen keren? We mogen niet bij de pakken neerzitten. We moeten ingaan tegen de angst en
het pessimisme en mensen het gevoel geven dat ze wel degelijk een rol te spelen hebben
in het wereldplan, dat ze zich kunnen engageren en de wereld verbeteren. In
plaats van een nationale identiteit, hebben we nood aan een identiteit die
grenzen overstijgt, aan sterke verhalen en instituties die ons verbinden in ons
gemeenschappelijk menszijn. We hebben nood aan een EU, een NAVO en internationale verdragen die
verdergaan dan het pragmatische en het eigen gewin, maar bakens willen zijn van
mensenrechten, internationale samenwerking en universeel menszijn.[3]
We hebben sterke wereldleiders nodig die – letterlijk en figuurlijk – hun eigen
grenzen durven overstijgen. We hebben niet meer bureaucraten nodig, niet meer geklaag van ‘linkse
intellectuelen’, maar vooral meer dichters, filosofen en spirituele leiders
genre Dalai Lama of Paus Franciscus, idealisten en dromers die ingaan tegen het defaitisme,
ons in onze harten raken en ons eraan herinneren dat we allemaal broeders en
zusters zijn en terug doen zingen als weleer:
[1]
Dit gebeurt bijvoorbeeld door zich af te zetten tegen (conservatieve tendenzen
binnen) de islam. De ironie van de geschiedenis wil natuurlijk dat de verspreiding
van deze meer conservatieve tendenzen binnen de islam zelf een vorm is van
het herbevestigen van de eigen identiteit ten aanzien van het Westen.
[2]
Eén
onderzoek wijst uit dat één van de meest kenmerkende eigenschappen van
Trumpstemmers een hang naar autoritair gezag is.
[3]
En dan heb ik het nog niet over het economische aspect van de globalisering.
Veel mensen hebben, zeker sinds de financiële crisis, het gevoel dat de
internationale markten vooral in het voordeel spelen van multinationals, venture capitalists en offshore belastingparadijzen, en dat de kleine man de dupe wordt
van schaalvoordeling en lagelonenlanden. Dit verklaart bijvoorbeeld Trumps
economisch isolationisme.
Comments
Post a Comment